-::Nouran Creative::- -::Nouran Creative::- -::Nouran Creative::- -::Nouran Creative::- -::Nouran Creative::- -::Nouran Creative::-
AHLAN WASAHLAN
Pimpinan Keluarga Anak Kedah Syria (KKDS) mengucapkan Selamat Datang kepada semua pengunjung yang mengunjungi laman blog KKDS. Pihak KKDS mengalu-alukan cadangan dan idea yang bernas dari semua pihak agar Keluarga Anak Kedah Syria terus maju untuk menjaga kebajikan penuntut-penuntut Kedah di Bumi Syria..
LINK BLOG KKDS
Photobucket Photobucket
WAKTU SYRIA
DIREKTORI PERHUBUNGAN KKDS

Mohamad Zahir Bin Abdul Halim
(YDP KKDS)+963-932-897758

Muhamad Bilal Bin Mohd Zain
(Timb. YDP)+963-947-818867

Masyitah Binti Mohd Zainon
(Ketua HELWI)+963-949-829580

Mohammad Faiz Bin Mohammad Ali
(Setiausaha Agung)+963-966-550814

Siti Zainab Binti Md Amin
(Setiausaha HELWI)+963-967-348638
TARIKH HIJRIAH
INFO JELAPANG PADI
Makluman!
Salam KKDS pada semua pengunjung
KKDS MESSENGER
WEB NEGERI KEDAH
  • Kerajaan Negeri Kedah
  • kedahlanie
  • YB NEGERI KEDAH
  • YB Tanjung Dawai
  • YB Bandar Baharu
  • YB Pantai Merdeka
  • YB Kubang Rotan
  • YB Bukit Lada
  • YB Pengkalan Kundor
  • PERSATUAN PELAJAR MALAYSIA
  • MSAJ (Jepun)
  • PPP (Yaman)
  • PPP (Sudan)
  • PPP (Cork, Ireland)
  • PPMS (Syria)
  • PPP (Mesir)
  • WEB LINK
    Syeikh Yusuf Al- Qardawi
    Syeikh Said Ramadhan Al-Bouti
    Syeikh Wahbah Az-Zuhayli
    Harun Yahya
    Syeikh Habib Omar b. Muhammad
    Syeikh Abdul Fatah Abu Ghoddah
    Syeikh Habib Al Jifri
    Syeikh Faisal Mauluwi
    Syeikh Abdul Khadir Al-Khatib
    Syeikh Muaz Khatib
    Syeikh Faisal Mauluwi
    Syeikh Abdul Khadir Al-Khatib
    SaifulIslam
    Suasana di Malaysia
    Media Muslim
    Portal Ukhuwah
    Portal Muslimah
    Persatuan Pengguna Islam Malaysia

    BADAN NEGERI DAN SEKOLAH
    KLIK DISINI UNTUK KE LAMAN RASMI PMTIS (DERANG) KLIK DISINI UNTUK KE LAMAN RASMI IRHAMI (MUASSASAH) KLIK DISINI UNTUK KE LAMAN RASMI MPK JORDAN KLIK DISINI UNTUK KE LAMAN RASMI BKASS (SELANGOR) KLIK DISINI UNTUK KE LAMAN RASMI BKPPS (PERAK) KLIK DISINI UNTUK KE LAMAN RASMI IPPS (PULAU PINANG) KLIK DISINI UNTUK KE LAMAN RASMI KPTS (TERENGGANU)
    TEAM BLOGGER
  • Abang Zul (Pahang)
  • Innallaha Ma'ana
  • Kembara Ilmu
  • Senandung malam
  • Tentang Kita
  • Tinta permata
  • albazrah
  • iffah-hidayah-rejab
  • imansabar
  • rampaisari
  • mrbab-uthmani
  • penyubiru
  • annyss
  • nazhatulshima
  • syauqah-el-wardah
  • alqasam
  • kembarasolo
  • dugongsenyum
  • Azizi Abdullah
  • mrbab-uthmani
  • MAHASISWA DAN CABARAN
    Monday, March 9, 2009
    Salam sejahtera diucapkan kepada semua pembaca budiman sekalian, semoga sikap suka membaca terus subur dalam diri kalian di waktu masyarakat kita yang sedang mengalami krisis kurangnya budaya membaca. Justeru kita di sini, berusahalah menghidupkan kembali budaya membaca kalangan kita lebih-lebih lagi kita yang bergelar pelajar. Menyentuh tentang mahasiswa dan cabaran, suatu tajuk yang bersesuaian dengan kita selaku mahasiswa yang turut merasai gelombang cabaran semasa dunia Islam hari ini seterusnya membangkitkan kesedaran kita terhadap perubahan globalisasi yang semakin pesat berlaku. Dalam konteks kita sebagai pelajar agamawan semestinya tidak terlepas dari cabaran dan rintangan yang datang baik kecil mahupun besar. Semakin tinggi kita belajar, maka semakin dalam cabaran itu. Berada pada era kebangkitan Islam pada abad ke-21 ini, dalam kita menghadapi senario dunia, sedar tidak sedar umat Islam kini sedang menghadapi pelbagai cabaran yang menggunakan beraneka senjata untuk menghalang Islam dari mencapai kedudukan dalam membuat keputusan di peringkat antarabangsa dan menerajui kepimpinan manusia sejagat. Secara umumnya cabaran-cabaran ibarat asam garam kehidupan yang memandu kita dalam meneruskan kehidupan sebagai hamba Allah. Cabaran juga merupakan rintangan dan onak ranjau yang mesti ditempuhi oleh semua manusia.

    Dr.Fathi Yakan dalam satu penulisannya menyatakan bahawa di antara cabaran yang dihadapi umat Islam adalah cabaran dalaman. Cabaran ini dihadapi melalui permainan pertentangan dan mewujudkan pertentangan yang membuat klasifikasi tentang tenaga dan sektor-sektor Islam, antara “helang dan merpati”,antara ekstrimis dengan sederhana dan antara pihak radikal dengan liberal. Begitu juga melalui cetusan sentimen mazhab, semangat perkauman, kebangsaan, kumpulan dan keluarga. Di antara buktinya ialah apa yang berlaku di Afghanistan, Kurdistan, Bahrain dan selatan Sudan serta lain-lainnya. Demikian juga dengan persoalan sempadan kebangsaan dan kedaulatan yang merupakan bom jangka waktu yang bisa meledakkan seluruh dunia Islam. Hal ini pernah disuarakan oleh tokoh agama Yahudi, M.Samuel dalam tulisannya yang berjudul “ kamu bukan orang Yahudi”. Di antara lain katanya, “ kami orang-orang Yahudi adalah peruntuh, kami akan tetap menjadi peruntuh selama-lamanya. Biar apa yang kami lakukan ia tidak cukup untuk memenuhi keperluan dan tuntutan kami. Kami akan menjadi peruntuh kerana kami mahu dunia ini untuk kami”. Demikianlah usaha untuk melumpuhkan kuasa gerakan Islam dicanang terus menerus oleh golongan kuffar khususnya Yahudi. Apa yang dikehendaki oleh kuasa besar ialah Islam tanpa kekuatan, tanpa maruah, tanpa kemuliaan dan harga diri, begitulah kemelut pengakhiran dunia fana ini.

    Dalam mengharungi arus ganas globalisasi, umat Islam harus mampu memiliki kekuatan yang semaksimun mungkin sepertimana firman Allah s.w.t yang bermaksud:
    “ Dan persiapkanlah diri kamu dengan segala bentuk kekuatan bagi menghadapi mereka”
    .(Al-Anfaal :60 ).

    Prof Dr.Yusuf Al-Qardhawi dalam buku Fiqh Aulawiyyat menegaskan betapa pentingnya para pendakwah menguasai ilmu dalam semua lapangan. Dunia Islam hari ini memperlihatkan kerugian yang cukup besar apabila umat Islam sudah idak lagi menguasai ilmu dalam segenap lapangan, ia menjadi faktor penyebab kemunduran umat Islam kini. Barat menguasai keilmuan yang sebenarnya telah lama dipelopori oleh para ilmuan Islam lampau yang kemudiannya disaring oleh dunia barat dengan menyisihkan nilai-nilai murni akhlak Islam yang telah berakar umbi di dalam ilmu tersebut. Ini jelas terbukti apabila kemajuan ilmu sains dan teknologi dunia barat memberikan kesan sampingan yang buruk terhadap ketamadunan manusia hari ini. Ibnu Kaldun pernah melontarkan pandangannya bahawa turun naiknya sesuatu negara mahupun tamadun adalah banyak bergantung kepada sejauh mana umatnya memegang nilai-nilai akhlak. Situasi dan cabaran ini menuntut kita untuk memiliki kualiti memperdalamkan khazanah tradisi ilmu dengan berteraskan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai garis panduan sekaligus mampu memanfaatkan dan memperluaskan pencapaian-pencapaian yang telah dibuat oleh tamadun barat dengan saringan-saringan tertentu. Kemampuan menyelidik, mengadaptasi, menganalisis, mencipta dan merencana harus dimiliki oleh kita semua.

    Kita mengaku bahawa sesungguhnya kemampuan menyahut cabaran globalisasi tidak mungkin terhasil tanpa ilmu pengetahuan yang berpaksikan nilai-nilai akhlak Islam sebagai sumber kekuatan yang dapat menghadapi tuntutan zaman. Dunia barat kini mendominasi dunia dalam pelbagai aspek kehidupan. Bidang ekonomi, politik, sains, teknologi dan media massa jelas dikuasai mereka. Kelebihan yang mereka miliki ini digunakan dengan sewenang-wenangnya supaya dunia melutut dan menyembah mereka.
    Dunia menyaksikan pelbagai penindasan yang dilakukan oleh dunia barat khususnya AS dan sekutunya Yahudi terhadap dunia Islam. AS dan sekutunya bertindak sebagai polis dunia yang bebas melakukan apa sahaja yang mereka fikirkan benar. Di bumi Palestin umat Islam menderita akibat kekejaman Israel. Di Iraq pula umat Islam terpaksa menjalani keperitan hidup kesan perang teluk dan sekatan ekonomi, sementara itu umat Islam di Afghanistan kini menjadi mangsa kezaliman AS dengan alasan perang menentang keganasan. AS dan sekutunya menyedari bahawa adalah satu-satunya cabaran mereka untuk mendominasi dunia. Oleh itu pelbagai egenda direncana untuk melenyapkan dan menghapuskan gerakan-gerakan Islam. Sudah menjadi suatu kebiasaan di mana-mana negara hari ini dihebohkan dengan pelbagai isu negatif terhadap dunia Islam. Di negara barat istilah Islam pengganas, Islam militan, Islam pemisah. Fundamentalis, telah disenonimkan dengan perjuangan umat Islam. Pelbagai cerita digubah dan direka bagi memburuk-burukkan imej Islam di mata dunia. Yang lebih menyedihkan kalangan umat Islam sendiri kini sudah menularnya sindrom Islamfobia iaitu umat Islam sendiri takut terhadap Islam. Justeru itu, satu perubahan perlu dilakukan untuk mengembalikan semula kegemilangan Islam. Jadilah kita sebagai manusia yang tidak mementingkan diri sendiri kerana musuh kita, walaupun kita melihat mereka berpecah tetapi untuk menjatuhkan umat Islam mereka akan bersatu padu dan tidak sekali-kali berputus asa. Jika mereka dapat melakukan sedemikian, bagaimana pula dengan kita…? Jawapannya ada pada diri kita semua. Dalam meneruskan jalan jihad ini, kita tidak boleh lemah semangat, mudah berputus asa atau beralah apabila menghadapi cabaran yang cukup getir. Walau sehebat dan segetir mana sekalipun cabaran yang bakal dihadapi sekiranya kita setia pada prinsip perjuangan untuk memartabatkan Islam selagi itulah Allah akan memberikan pertolongan dan bantuan. Kekuatan Islam bukan berasaskan kepada kekuatan berupa kekayaan, tetapi kekuatan Islam bersendikan kepada kekuatan aqidah.

    Kesimpulannya, tugas kita ialah untuk menjalankan amanah bagi meneruskan kelangsungan tertegaknya Islam di muka bumi ini. Tugas tersebut memerlukan tahap kesungguhan kepimpinan yang dinamik, menagih ketulusan pengorbanan dan keaslian perjuangan, bahkan qudwah dalam bentuk penyata Islam secara praktikal dan bukannya semata-mata dalam konsep teoritikal yang sempit, memerlukan tenaga-tenaga dan penggerak-penggerak yang cukup matang kesedarannya dan terlatih dalam menjalankan tugas dan peranan mereka samada mahasisiwa mahupun mahasiswi. Juga memerlukan kader-kader yang dilengkapkan dengan sahsiah Islam yang tinggi yang menilai akhirat lebih utama dan tinggi berbanding duniawi yang sementara ini.

    Firman Allah s.w.t yang bermaksud :

    “Tuhan telah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan yang sudi berbuat baik, sesungguhnya mereka akan diberi warisan kekuasaan di bumi, sebagaimana yang telah diberikan kepada orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, akan dikukuh teguhkan kedudukan agama mereka yang telah disukai oleh tuhan untuk mereka. Pun akan ditukar Tuhan sesudah mereka merasa takut, menjadi aman sentosa. Ialah kerana mereka menyembah AKU dan tidak mempersekutukan DAKU dengan yang lain. Tetapi barangsiapa yang ingkar sesudah itu, merekalah orang-orang yang jahat ”.(An-Nur : 55)
    posted by Keluarga Anak Kedah Syria @ 12:40 PM  
    0 Comments:
    Post a Comment
    << Home
     
    PENGENALAN

    Nama: Keluarga Anak Kedah Syria
    Lokasi: Damascus, Syria
    Pengenalan: KKDS adalah sebuah persatuan kebajikan penuntut-penuntut Kedah yang sedang menimba ilmu di Bumi Syria. KKDS yang ditubuhkan pada 27 Mac 1996 bernaung dibawah naungan Ke Bawah DYMM Tuanku Sultan Negeri Kedah Darul Aman, Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman. KKDS juga bernaung dibawah Persatuan Pelajar Malaysia Syria dan Jabatan Penuntut Malaysia Amman, Jordan.Berpegang pada konsep " Dari Ahli Kepada Ahli ", KKDS sesi ini merencana agar kebajikan ahli dijaga dari masa ke semasa selaras dengan tema Negeri Kedah " Kedah Sejahtera, Nikmat Untuk Semua ".Para pimpinan KKDS mengharapkan kerjasama dan memberi kerjasama dari semua ahli untuk kebaikan dan kelancaran pentadbiran KKDS.
    See my complete profile
    Terbitan
    Arkib
    BERITA
    Powered by

    -::NOURAN CREATIVE::-


    Daftar Pelawat
    Hit Counter
    Hit Counter
    Keluarga Anak Kedah Syria 2009 Selamat Datang Template by -::Nouran Creative::-